سفارش تبلیغ
صبا ویژن

lilimac

صفحه خانگی پارسی یار درباره

کاربرد سیمان

    نظر

امروزه سیمان دارای مصارف گوناگون و کاربردهای وسیعی می باشد و بسته به اقسام مختلف آن در زمینه های بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد. 

 

همچنان که می توان سیمان را به تنهایی و به طور خالص مورد استفاده قرار داد، استفاده معمول و اصلی آن در ساخت ملات و بتن می باشد. سیمان، در ملات و بتن با مواد بی اثر که به سنگدانه معروف هستند مخلوط می شوند. 

 

اگر بخواهیم به تعریف ملات و بتن بپردازیم باید جداگانه هر کدام از آن ها را تشریح کنیم. در واقع، ملات سیمانی می باشد که با ماسه یا سنگ های خرده شده ای با قطر 5 میلیمتر مخلوط شده باشد. و بتن ترکیبی از سیمان، ماسه و دیگر سنگدانه های کوچک است. 

 

از آن جا که بتن در دنیای امروز مصارف بسیاری دارد و برای اهداف گوناگون ساختمانی مورد بهره برداری قرار می گیرد، تولید سیمان نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همه ساله در تمامی کشورهای توسعه یافته افزایش سرانه سیمان تقریبا یک تن می باشد. سنگدانه و یا سیمان به کار رفته، کیفیت بتن و روش تهیه آن از جمله عواملی هستند که نوع بتن را مشخص می کنند. به طور مثال، در بتن معمولی که در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد ویژگی سیمان عمدتا از طریق نسبت آب به آن (سیمان) مشخص می گردد. هرچه آب سیمان کمتر باشد، بتن محکم تر می شود.

 

همانطور که چندی پیش تر به انواع سیمان پرداختیم در این مقاله اختصارا به کاربردهایشان اشاره ای خواهیم داشت.

 

سیمان پرتلند سیمانی است که خود دارای چند تیپ می باشد. از سیمان پرتلند در تولید آجر، موزائیک، بلوک، تیر سقف، اتصالات خط آهن و دیگر محصولاتی که با فشار در قالب شکل می گیرند، استفاده می شود. سیمان ضدآب به رنگ سفید و خاکستری تولید می شود که نمی تواند جلوی بخار آب را بگیرد اما از نشت آب پیشگیری می کند.

 

سیمان پرتلند پوزولانی حاوی اکثرا 15 درصد پوزولان طبیعی می باشد و در بتن ریزی های حجیم کاربردی است. 

 

 

                                                                                       

 

 

 

سیمان های رنگی به رنگ های قرمز، زرد، آبی و... همان سیمان های عادی هستند که در ساخت آن ها از 2 الی 15 درصد پودر سنگ های رنگی استفاده شده است. معمولا در ساخت سیمان های رنگی روشن از سیمان سفید، در ساخت سیمان های رنگی تیره از سیمان معمولی، در ساخت سیمان های سبز رنگ از سنگ های کرم دار، در ساخت سیمان های آبی رنگ از سنگ های کبالت دار، در ساخت سیمان های زرد رنگ از سنگ های آهن دار، در ساخت سیمان های قرمز رنگ از اکسید آهن و ساخت سیمان سیاه رنگ از اکسید آهن دو ظرفیتی استفاده می گردد. این سیمان ها بیشتر جنبه تزئینی دارند و در نماسازی ها به کار می روند.

 

سیمان پلاستیکی از انواع دیگر سیمان می باشد که برای پلاسترهای سیمان پرتلند و گچ و سیمان به کار می رود. این نوع سیمان به دلیل هوای زیادی که ایجاد می کند، مناسب استفاده در بتن نیست. 

 

سیمان بنائی سیمانی است که در اکثر کشورهای صنعتی به منظور استفاده در ملات و کارهای بنائی مورد استفاده قرار می گیرد. اکثر کارخانه ها در ساخت سیمان بنائی شان فرمول خاصی را پیروی می کنند که غالبا نیز مخفی می ماند.

 

سیمان چاه نفت سیمانی است که با افزودن بعضی مواد شیمیائی خاص به کلینکر سیمان معمولی به دست می آید. این نوع سیمان در درجه حرارت و فشار بالا مقاوم است.

 

سیمان آلومینیوم از گران ترین انواع سیمان ها می باشد که در مواقع خاص و کارهای ویژه به کار می رود. به طوری که نزدیک به 80 درصد از مقاومت خود را در 24 ساعت اول به دست می آورد.

منبع : سژین